BILTESTER OCH GUIDER | CARUP.SE

0

 Geelys nya bilmärke Zeekr har hittills bara tillverkat elbilar men kommer nästa Ã¥r med sin första laddhybrid. Zeekr-aktien börsintroducerades i maj och har haft en rejäl nedgÃ¥ng sedan dess. Nya SUV:en Zeekr 7X är därför en mycket viktig bil för märket.

 Zeekr hann före Volvo EX60 som ska visas sent i höst eller i början av nästa Ã¥r. Precis som EX60 är Zeekr 7X utvecklad och designad i Göteborg. Tillverkningen sker i Kina. Zeekr 7X är 12 centimeter längre än dagens Volvo XC60. Än sÃ¥ länge säljs bilen bara i Kina, men allt talar för en Sverigelansering. Zeekr har bland annat värvat Hyundais tidigare PR-chef Tobias Joelsson och satsar stort i Sverige.

 Zeekr framhÃ¥ller extra att bilen kan göra 0-100 km/h pÃ¥ 3,8 sekunder och att bilens LFP-batteri kan ladda frÃ¥n 10 % till 80 % pÃ¥ 10,5 minuter om det finns en tillräckligt kraftfull laddstation. Europeiska räckviddssiffror har ännu inte tagits fram.

 Dessutom kan det bli ett riktigt kap. Om man ska importera en äkta amerikansk polisbil till Sverige ligger prislappen pÃ¥ minst en kvarts miljon kronor.

 Förutom att det svenska rättsväsendet tog blÃ¥ljus är allt helt original. Där finns till och med hÃ¥llare för pumphagelgevär som är standard i amerikanska polisbilar. Förtuom att texten är ändrad till ”Grufman County” valsprÃ¥ket till ”To Service and Repair”.

 Han gruvar sig kanske en aning över incidenten i Stockholmstrafiken där den svenska polisen satte stopp för hans importerade polisbil. Det var nÃ¥gon som inte kunde lÃ¥ta bli att testa blÃ¥ljusen, samtidigt fick den svenska polisen syn pÃ¥ upptÃ¥get och satte stopp för alltsammans.

 – Det var lite synd, men vi fÃ¥r se vad som händer med det, om vi fÃ¥r tillbaka dem sÃ¥ ingÃ¥r de i köpet sÃ¥klart, säger Fredrik Grufman.

 Man kan bara föreställa sig vilka missdÃ¥dare som suttit i baksätet pÃ¥ den här bilen. Därför kanske det ligger närmare tillhands att nÃ¥gon entusiast köper den, snarare än om man behöver nÃ¥got att skjutsa barnen med.

 – Jag kan ocksÃ¥ berätta att den har varit med i en musikvideo. Det var nÃ¥gra rappare som hörde av sig och ville lÃ¥na en bil, säger Fredrik Grufman.

 Det nya förslaget pÃ¥ reduktionsplikt är omöjligt att genomföra när det kommer till bensinen. Motorerna klarar inte bensin med högre reduktionsplikt och den bryter dessutom mot drivmedelslagen. Istället mÃ¥ste dieseln fÃ¥ betydligt mer biobränsle än vad regeringen sagt för att kompensera.

 Regeringen föreslÃ¥r en höjning av reduktionsplikten till tio procent. För att kompensera sitt vallöfte ska man sänka bensinskatten. Men den nya höjningen bryter mot den svenska drivmedelslagen som sätter en gräns pÃ¥ tio procent etanol i bensinen. Tio procent reduktion av bensinen innebär högre inblandning än sÃ¥.

  – Det är bränslekvalitetsdirektivet som begränsar inblandningen av etanol i bensin till tio volymprocent av tekniska orsaker, säger Anders Norén, hÃ¥llbarhetschef pÃ¥ Drivkraft Sverige.

 – Den 1 januari 2024 sänktes reduktionsplikten för bensin och diesel till sex procent. Den var tidigare 7,8 procent för bensin respektive 30,5% för att sänka drivmedelspriserna vid pump, säger Anders Norén, hÃ¥llbarhetschef pÃ¥ Drivkraft Sverige.

 Mer etanol än tio procent i bensinen bryter mot drivmedelslagen och kan förstöra motorerna. För att uppnÃ¥ 10 procent reduktion av bensinen kan närmare 15 procent etanol behöva blandas in i bensinen. SÃ¥ mycket etanol är det mÃ¥nga motorer som inte klarar av, dessutom är det olagligt. Bland annat kan gummidelar i bränslesystemet och komponenter i insprutningen ta stryk.

 Det finns dock ett ett kryphÃ¥l i lagen: Att ha mer än 10 procents reduktion av dieseln som kompensinsation. Därför blir risken stor att den nya reduktionen gÃ¥r ut över dieselkonsumenterna. I diesel gÃ¥r det att blanda i HVO som har samma kolväten som traditionellt diesel. För att kompensera för bensinen kan dieselbilister fÃ¥ diesel med extra mycket biobränsle. Om det även gör dieseln dyrare är idag okänt.

 – Vi vet ju inte hur reduktionsplikten kommer att utformas i detalj men redan idag kan överskott frÃ¥n reduktionsplikten i diesel användas för att kompensera för lägre reduktion i bensin. Det är bränslekvalitetsdirektivet (infört genom den svenska drivmedelslagen) som begränsar inblandningen av etanol i bensin till tio volymprocent av tekniska orsaker, säger Anders Norén.

 Regeringen lägger fram sin budget den 19 september. Därefter ska riksdagen ta beslut. DÃ¥ mÃ¥ste regeringen ha ett svar hur de ska klara av att ha 10 procents reduktion av bensinen utan att bryta mot drivmedelslagen.

 – Mycket är ännu oklart kring regeringens förslag om ny reduktionsplikt, vilket Ã¥terigen skapar ovisshet för drivmedelsleverantörerna, -producenterna och laddoperatörerna. Regeringen bör därför skyndsamt ge besked kring detaljutformningen av den nya reduktionsplikten sÃ¥ branschen fÃ¥r tid att anpassa sig till de ändrade förutsättningarna, säger Anders Norén.

 – Nu, Ã¥tta mÃ¥nader senare, aviserar regeringen och Sverigedemokraterna att reduktionspliktsnivÃ¥n höjas till tio procent och att el frÃ¥n publika laddstationer ska inkluderas i reduktionsplikten. Samtidigt ska drivmedelsskatterna sänkas. Sammantaget räknar man med att drivmedelspriserna sänks samtidigt som klimatutsläppen sänks med 2 procent fram till 2030, säger Anders Norén.

Bilnyheter

 – Vi är i grunden positiva till höjningen av reduktionsplikten och att el frÃ¥n publika laddstationer inkluderas för att uppnÃ¥ ett mer teknikneutralt system säger Anders Norén, hÃ¥llbarhetschef pÃ¥ Drivkraft Sverige .

 – Vi tycker dock att den föreslagna reduktionspliktsnivÃ¥n pÃ¥ 10 procent är för lÃ¥g för att Sverige ska kunna klara sina klimatmÃ¥l och Ã¥taganden till 2030, bÃ¥de nationellt och inom EU. Om Sverige ska uppfylla sina Ã¥taganden bör reduktionspliktsnivÃ¥n snarare ligga pÃ¥ runt 20 procent för bensin och diesel. VÃ¥r bransch behöver lÃ¥ngsiktighet och förutsägbarhet för att kunna bidra till omställningen frÃ¥n fossilt till fosilfritt. fortsätter Anders Norén.

  3. Ã¥ngtrycket ska vid 37,8 grader Celsius vara lägst 45 kilopascal och högst 95 kilopascal, dock lägst 65 kilopascal under vintern och högst 70 kilopascal under sommaren,

  a) under vintern minst 50 procent och under övrig tid minst 47 volymprocent har förÃ¥ngats vid 100 grader Celsius,

  g) andra primära alkoholer och etrar med en slutlig kokpunkt som högst motsvarar den som anges i europastandarden SS-EN 228:2013 förekomma med högst 15,0 volymprocent,

 Elbilar har en rejäl motvind i Tyskland just nu. Nu drar sig svenska Hedin Mobility Group ur som BYD:s distributör i Tyskland. De säljer sitt tyska elbilsbolag till BYD.

 – Transaktionen inkluderar även en överlÃ¥telse av verksamheten för de tvÃ¥ pioneer stores i Stuttgart och Frankfurt, som drivs av Hedin Mobility Groups tyska retaildivision, uppger Hedin.

 Hedin Mobility Group har varit BYD:s distributör i bÃ¥de Sverige och Tyskland. Det rÃ¥der mycket tuffa tider pÃ¥ elbilsmarknaden i bÃ¥da länderna. I Tyskland föll försäljningen av elbilar med 37 procent i juli. Nu meddelar Hedin att de sÃ¥lt tillbaka sin distributionsverksamheten för BYD-fordon och reservdelar i Tyskland till BYD Automotive GmbH, uppger Hedin i ett pressmeddelande.

 – Under de senaste tvÃ¥ Ã¥ren har vi arbetat tillsammans med BYD för att utveckla den tyska marknaden. Grunden är nu lagd för att öka volymerna, och vi ser fram emot att fortsätta denna resa i Tyskland tillsammans med BYD som Ã¥terförsäljare, kommenterar Anders Hedin, VD och grundare av Hedin Mobility Group.

 – Det är för att de är lite omoderna i formen, men priset har bottnat och kommer att stiga, säger Michael Luft pÃ¥ Bilweb Auctions.

 Den här modellen kom i början av 2000-talet och slog ner med dunder och brak. DÃ¥ ville alla ha en Porsche Cayenne. Men sedan hände nÃ¥got och i dag kan man köpa ett exemplar i väldigt fint skick för lÃ¥ngt under 100 000 kronor. Ett renoveringsobjekt kan kosta 20 000 kronor

 – Det är för att de är lite omoderna i formen, som en uppsvälld bulle. I dag vill man ha skulpterade bilar, men sedan blir det retro och dÃ¥ kommer priset att stiga, säger Michael Luft.

 – Vid den tiden skulle formerna vara lite rundare, som en bulle och det är man inte sÃ¥ förtjust i dag, därför är de sÃ¥ billiga. Men det är en väldigt bra bil, jag tipsade till och med min son att köpa en, säger Michael Luft.

 Det har hänt mycket inom bilbranschen sedan Porsche Cayenne lanserades för över 20 Ã¥r sedan. Tiden har hunnit ifatt bilen som i dagens tycke och smak inte anses vara särskilt snygg.

 – Vill man inte betala sÃ¥ mycket och inte förlora pengar, dÃ¥ är det Cayenne, de har bottnat och hittar man ett fint exemplar sÃ¥ kommer den att öka i värde, säger Michael Luft.

 Dessutom är Porsche Cayenne en riktigt bra bil, Ã¥tminstone när allt fungerar. Om man vill ha nÃ¥got lite kraftfullare för en blygsam slant är det en bra investering. SÃ¥ länge allt funkar. Leta efter en felfri välunderhÃ¥llen bil och undvik till varje pris renoveringsobjekt.

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(30)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top